Sådan tilskyndes tilbageholdende læsere til at læse mere og nyde det

“Jeg kan ikke lide at læse.” “Læsning er kedeligt.” Læsning er old school. “” Læsning tager for meget tid. “” Jeg vil hellere se filmen. “Jeg er sikker på, at mange af os har hørt enten disse linjer eller noget lignende, når vi forsøger at tilskynde en tilbageholdende læser til at læse. Ofte vi vil høre dette fra børn, men der er et stort antal voksne, der udtrykker de samme følelser. Dette kan være problematisk for os som land, fordi læsning er grundlaget for læring. Da selvbetjeningsautomatisering bliver mere og mere en del jo mere daglige liv, jo mere kritisk bliver evnen til at læse og behandle information hurtigt. Den eneste måde at opbygge vores læse- og forståelsesevner på er ved at læse, og for vores tilbageholdende eller ikke-læsere får de ikke denne praksis.

En undersøgelse foretaget af Pew Research Center i marts 2018 med titlen Hvem læser ikke bøger i Amerika viste, at ca. en fjerdedel af amerikanske voksne (24%) siger, at de ikke har læst en bog helt eller delvist i det forløbne år , hvad enten det er i tryk, elektronisk eller lydform. Jeg er sikker på, at vi med sikkerhed kan springe, at de, der siger, at de ikke har læst en bog i det forløbne år, er dem, der ikke finder læsning som deres foretrukne aktivitet.

Så hvordan overbeviser modvillige eller ikke-læsere, at det virkelig er i deres bedste interesse at læse mere? Hvordan hjælper vi dette segment af befolkningen med at forstå, hvor kritisk læsning er for alt, hvad vi gør i dag? Hvordan opmuntrer vi dem, der hellere vil se maling tørre end at læse, hente en bog og læse den?

Den gode nyhed er, at alle har mindst en interesse og sandsynligvis vil have flere. Der er intet emne, der ikke er skrevet om hverken i en bog- eller artikelform. Faktisk har der ikke været en bedre tid i vores historie med hensyn til adgang til information. Det er bogstaveligt talt lige ved hånden. For eksempel elsker jeg luftfart og tanken om at blive pilot, og selvom jeg endnu ikke har fået mit pilotcertifikat, læser jeg løbende bøger, blogs og artikler, som jeg ville læse, hvis jeg var en egentlig pilot.

Luftfart og pilotering af et fly interesserer mig, så det er ikke kedeligt eller vanskeligt at læse om det. Jeg deler denne historie for at sige, at det første skridt er at få den tilbageholdende læser til at vælge læsestof om et emne, som han / hun brænder for. Lad den tilbageholdende læser selv vælge og ikke blive tvunget, tildelt eller mandat til at læse noget, som han / hun ikke er interesseret i. Internetsøgemaskiner har gjort vidundere for at kunne læse om ethvert emne under solen. Tro det eller ej, vores tankegang har meget at gøre med, hvordan vi ser læsning. Hvorfor ikke gøre læsning sjov? Behageligt?

For det andet skal vi prioritere vores tid til at inkludere noget tid til læsning hver dag. Modvillige læsere kan starte med måske ti minutter om dagen og arbejde sig op til tredive og derefter tres. På samme måde som ivrige tv-seere kan sidde og se fjernsyn i timevis ad gangen, ivrige læsere læser mange bøger i timevis ad gangen. Hvis du er en ivrig tv-seer, ville det være muligt at handle en af ​​T.V.-timerne for at læse om noget, du brænder for eller gerne vil vide mere om? Tænk på de langsigtede fordele ved at lære noget nyt eller øge dit ordforråd eller styrke dine forståelsesevner. Læsning føder til livslang læring.

Dette er for lærerne og forældrene, der måske læser dette; Tildel aldrig læsning som en straf. Ved at tildele læsning som en straf sender vi den forkerte besked og signal. Vi ønsker ikke, at nogen forbinder noget negativt (straf er negativt) med noget, vi gerne vil se mere af, som i dette tilfælde læsning.

Når den tilbageholdende læser er begyndt at se læsning som noget, der er sjovt, skal han / hun bruge nedetid som at vente på aftaler, afslapning efter arbejde osv. På fly, tog og busser som muligheder for at få lidt læsning. Som alt andet kan og skal læsning blive en positiv vane.

Et sidste trin for den tilbageholdende eller ikke-læser at gøre er at dele det, han / hun har læst, enten i samtale eller instruktion. Det siges, at den bedste måde at lære noget på er at undervise i det, og kan du forestille dig, hvor stolt en tilbageholdende læser ville være af sig selv efter at have lært en anden om et emne, som han / hun læste om? Ligesom vi bliver begejstrede og fortæller andre om, hvor stor en film er, skal vi også blive begejstrede og fortælle andre, hvor stor en bog eller artikel er. Vi skal skabe den samme spænding, som vi gør for film, koncerter atletiske begivenheder og anden underholdning om bøger.